Autenticitet og ægthed som kampplads #2- Mysteriet om Mozart

Et hurtigt søg på Youtube, Spotify eller biblioteket giver det samme resultat: Der findes ikke én autoriseret version af Mozarts berømte Requiem i d-mol. Ikke én eneste som er sandheden, den ægte og originale, the definitive version. Og det synes jeg er irriterende. Jeg kan nemlig godt lide definitive, ægte og autentiske versioner, og da specielt af Mozarts Requiem og Carl Orffs Carmina Burana. Begge mine egne definitive versioner bygger på musik jeg har hørt for flere årtier siden og som siden har bosat sig i min hjerne og dermed er de blevet til mine egne definitive versioner. I min hjernes bibliotek findes der altså kun én original! Specielt med Carmina Burana er det gået så vidt at jeg ikke kan høre på andre versioner end min egen. Og siden min egen version ikke findes i virkeligheden, så er den svær at høre. Til gengæld vil jeg altid kunne låne partituret fra biblioteket og dermed lade musikken spille i mit eget hoved.

Hvis man derimod gerne vil finde Carl Orff’s Carmina Burana eller Mozarts Requiem i den definitive, ægte og autentiske udgave, hvad gør man så? Går du til en koncert med det lokale symfoniorkester? Foretager et digitalt søg? Eller som jeg måske er nødsaget til i fremtiden: finde musikerne og sætte værket op i nærmeste kirke. Hvis du vil finde den rigtige version, så skal du være advaret: jagten på den mest autentiske version interesserer mange, og specielt de som er selvgestaltede eksperter på ‘Mozarts liv og levned’. De har mange års uddannelse bag sag, absolut gehør og en hang til at hænge sig i musikalske petitesser. De autoriteten på et område som de færreste er interesserede af og som er befolket af en overvægt af middelaldrende hvide mænd.

For at gøre mit argument lidt lettere, så lad os bruge Mozarts Requiem som eksempel. Ikke blot er der indspillet utallige versioner, men vi har såmænd også filmen Amadeus hvor selvsamme Requiem spiller en stor rolle. Er dette den definitive (altså mest ægte) Requiem, og den definitive historie om Mozart? Højst sandsynligt ikke, men det er en historie som mange af os kender og som lever sit eget liv.

 Men dette er blot at skrabe overfladen. For Mozarts Requiem er problematisk. Mozart døde midt i det hele og han nåede aldrig at færdiggøre sit første Requiem. En af Mozarts elever tog over og færdiggjorde Requiemet delvis ved at bruge Mozarts notater, delvis ved at tilføje egne musikalske idéer. Mozarts Requiem er altså en kompositorisk bastard, og det går jo ikke! Og her en en lille sidebemærkning til den indviede: Kan man tillade sig at inkludere Süssmayrs satser og samtidig kalde det hele for Mozarts Requiem i d-mol? Süssmayr var ikke Mozarts elev, men han har alligevel lavet en god og ikke mindst brugbar videredigtning af Mozarts Requiem. Og desuden så lånte Mozart også meget fra Händel og Bach, altså er Mozarts Requiem på ingen måde originalt.

Fra asken til ilden. Har du hørt om barokpolitiet? For ligesom der findes et barokpoliti, findes der også et Mozartpoliti. Mozartpolitiet består af dirigenter og musikvidenskabsmænd som mener de har fundet det definitive Requiem, og med partitur og dirigentstok i hånden leder de vejen til den mest rigtige version. DR symfoniorkesteret med kor og dirigent Manfred Honeck i spidsen har opført Mozarts Requiem i den ufuldendte version. De dele af Requiemet som Mozart ikke nåede at færdigkomponere er blevet erstattet med gregoriansk sang. Dette åbenbart for at have en mere autentisk opførelse af værket, ifølge Honeck. Hvis det interesserer dig, se for øvrigt Honeck snakke om Mozart: https://www.youtube.com/watch?v=SArjvad5pj4. Og hvis man er mere til en lille historietime, kan man også se The true story of Mozarts Requiem: https://www.youtube.com/watch?v=PIh4cFSE6lE.

Mysteriet om Mozart, dét er jo hvad jeg egentlig snakker om. Det er interessant at holde live i myter om Mozart: den genierklærede komponist. Historien om Mozarts arbejde med hans Requiem cementerer også mysteriet, for han døde efter at have komponeret 8 takter af Lacrimosa-satsen.

Faktum med Mozarts Requiem er at vi ikke kan vide hvad der er den rigtige version. Men Mozartpolitiet kan analysere og frembringe nye teorier og udgaver. Så er det op til os at finde den vi bedst kan lide, og dermed vor definitive version. Hermed er du opfordret til at gå tilbage til den ufuldendte udgave og udbygge din egen version af Mozarts Requiem (lige som ham her: http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-15751924). Lad dig ikke skræmme af en masse gamle hvide mænd som har universitetsbeviser på at de kan mere end dig.

Leave a Reply