Lyden af Danskhed – fra Carl Nielsen til Trentemøller

Siden 2001 har vi i Danmark hyldet vores nationale musik hvert år på Spil Dansk Dagen. I år gør vi det igen med non-stop dansk musik den 30. oktober. Det kan ses som både en hyldest og et forsøg på at bevare det, vi kalder dansk musik midt i al globaliseringen. Men hvad vil det sige at spille dansk, hvis man udelukker faktorer som sprog, dansk producering og danske artister? Musikken fra den danske elektroniske musiker, Anders Trentemøller, kan måske bringe os tættere på et svar.

Af Anne-Mai Vig Mott

Når man ser på UNESCOs liste over dansk kulturarv, støder man på klassikere som Jellingestenen, Kronborg og det naturskønne Vadehavet. Men når det kommer til immateriel kulturarv er listen endnu tom. Danmark har nemlig ikke indstillet noget til at være særlig dansk, når det gælder kulturarv, der ikke kan ses og røres. Et argument for ikke at opliste vores uhåndgribelige kulturarv op, er risikoen ved at fastlåse en tradition og dermed forhindre den i at udvikle sig. Men dermed ikke sagt, at Danmark ikke har noget at byde på indenfor emnet. Verden over er vi kendt for en særlig dansk stil indenfor design, når det kommer til såvel møbler som tekstil. Dansk design er lig med minimalisme og rene linier. Men hvad med særligt danske fænomener som hyggen, den danske humor eller endda noget så uhåndgribeligt som musik? Kan man tale om en unik dansk tone?

Den danske lyd

I Tina Sletveds artikel Dansk musiks dna, der kunne læses i Politiken 15. oktober 2010, kan man høre flere danske musikeres bud på, hvad der for dem lyder særligt dansk. Generelt er der enighed om, at dansk musik har en venlig tone, en lyd man kan spore helt tilbage til vores verdenskendte komponist Carl Nielsen. Men samtidig ligger der en melankoli i musikken, som er essentiel – ikke bare for dansk musik, men nordisk musik i det hele taget. Den danske tone beskrives desuden som åben og imødekommende, med rene akkorder og et rent lydbillede overordnet set. Alle disse er elementer, der viser udover det danske sprog. Kort sagt taler disse danske musikere om en særlig dansk lyd, der er præget af vores omgivelser og kultur og ikke forudsætter et sprog, for at kunne identificeres.

En kølig lyd af danskhed

En kunstner, der ofte fremhæves i forhold til at lave specielt dansk musik, er den elektroniske musiker Trentemøller. Hans dub-tech lyd på det anmelderroste debutalbum The Last Resort fra 2006 nævnes i førnævnte artikel som et af dansk musiks varemærker. Et eksempel på, hvordan hans musik lyder dansk, kan høres på nummeret Miss You. Det, der forekommer at være mest dansk ved dette nummer, er hvor minimalistisk og stilrent det er. Alle lyde er kontrollerede og sammensat på en lækker og flydende måde. Nummeret er spækket med elektroniske, men stadigt organiske lyde, der sender tankerne hen på vind og regn og dansk efterår. Den følelse, der opstår når man rigtig lytter efter, kan for undertegnedes vedkommende sammenlignes med den følelse, der ligger i kroppen en tidlig, våd og kold efterårsmorgen, hvor alt så småt er ved at vågne. Lydene spiller harmonisk sammen, men emmer af melankoli. Den melankolske grundstemning bliver dog aldrig rigtig trist. Der ligger hele tiden en optimisme i tonerne. En stemning, der minder om mentaliteten i Danmark når regnvejret og efterårsmørket, som vi oplever det lige for tiden, tager over.

Hvad kom først: danskerne eller danskheden?

Lytter man til Trentemøllers musik, er det således et eksempel på en særlig dansk musikalsk lyd, der ikke er afhængig af det danske sprog for at fremstå dansk. Anders Trentemøller er selvsagt ikke det eneste svar på spørgsmålet om, hvilken musik, der har en dansk lyd. Der findes masser af eksempler som dette gennem den danske musikhistorie, ny som gammel. Fra Carl Nielsen til Trentemøller. Det er på den anden side umuligt at komme med et endeligt svar på, hvad det vil sige at spille dansk. Det er som med spørgsmålet, hvad kom først, hønen eller ægget? Synes vi musikken lyder dansk, fordi den udtrykker noget vi forbinder med Danmark og danskhed, eller udtrykker vi som danskere en danskhed gennem musikken? Det kan ligeledes diskuteres, hvorvidt det er en god idé at føje eksempelvis den danske tone til listen over immateriel dansk kulturarv. Men listen er i alle tilfælde ikke tom, fordi Danmark ikke har noget at byde på. Tværtimod.

Lyt til Miss You via youtube: http://www.youtube.com/watch?v=VEB-yn9wrZw 

 

Leave a Reply